۳ عامل موثر بر افزایش قیمت نفت در مقطع کنونی-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» محمد علی خطیبی؛ مدیر اسبق امور بین الملل شرکت نفت

۳ عامل موثر بر افزایش قیمت نفت در مقطع کنونی

به نظر می رسد افزایش قیمت نفت در مقطع کنونی از سه عامل اساسی نشأت می گیرد: ۱. افزایش تقاضای فصلی در اروپا و آمریکا، ۲. کاهش ۳۰ درصدی تولید نفت در آمریکا و ۳. افزایش تقاضای جهانی ناشی از کنترل ویروس کرونا. اگر شاهد جهش غیرقابل کنترل ویروس کرونا نباشیم می توان به حفظ و افزایش قیمت های کنونی امیدوار بود.
محمد علی خطیبی؛ مدیر اسبق امور بین الملل شرکت نفت
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 26
کد خبر: ۷۸۷۷۷

۳ عامل موثر بر افزایش قیمت نفت در مقطع کنونی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ افزایش قیمت نفت نسبت به اوایل سال جاری که با شیوع و گسترش بیماری کرونا به کمترین قیمت خود در دهه های گذشته رسید خبر خوبی برای کشورهای تولید و صادر کننده نفت به شمار می رود. آنچه بر این موضوع تاثیر گذاشته را می توان ناشی از علل مختلفی دانست اما یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت نفت در حال حاضر که مصادف با ایام سرد زمستان است را می توان افزایش تقاضای فصلی عنوان کرد. افزایش تقاضای فصلی که با تشدید برودت و سرمای هوا در کشورهای اروپایی و آمریکایی اتفاق افتاده است موضوع مهمی در افزایش ده دلاری قیمت نفت در هر بشکه است.

 

موضوع مهم دیگری که در افزایش قیمت جهانی نفت بی تاثیر نیست کاهش 30 درصدی تولید نفت آمریکاست، علی رغم اینکه نیاز به مصرف نفت به دلیل برودت هوا تقاضای نفت را در آمریکا افزایش داده است کاهش 30 درصدی تولید نفت آمریکا عامل مهمی در افزایش قیمت نفت به شمار می رود.

 

افزایش تقاضای جهانی نفت عامل دیگری در افزایش قیمت نفت است موضوعی که موجب امیدواری برای افزایش نرخ نفت جهانی شده است بنابراین به طور کلی افزایش تقاضا از سوی کشورهای مختلف و تولید کنندگان بزرگ جهان به نظر می رسد شاهد افزایش یا تثبیت قیمت نفت باشیم.

 

افزایش تقاضا باعث شده دولت ها ذخایر فرآورده های نفتی خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند چرا که پروسه تبدیل نفت خام به فرآورده ها زمان بر است از این رو آنچه امروز به مصرف می رسد ذخایری است که در اوج گسترش کرونا جمع آوری شده بود لذا افزایش نیاز مردم به سوخت های حرارتی موجب استفاده بیشتر از ذخایر فرآورده ها و گرانی نفت خام شده است.

 

هر چند یکی از مهمترین عوامل کنونی موثر بر افزایش تقاضا برای خرید نفت خام، سرما و برودت هوا در غرب است اما بهبود بیماری کرونا و کنترل آن در سطح جهانی می تواند بارقه های امید را برای افزایش نرخ جهانی نفت بیشتر کند. افزایش و تثبیت قیمت نفت وابسته به اتخاذ تصمیمات دولت ها برای مراقبت های شدیدتر و تزریق واکسن است، ضمن اینکه ساخت واکسن های جدید برای پیشگیری از اثرات تخریبی ویروس های جهش یافته بسیار ضروری است.

 

 کنترل ویروس کرونا اعم از ویروس های اولیه و جهش یافته موضوع مهمی است که در آینده قیمت نفت نقش تعیین کننده ای ایفا می کند به این معنا که در سال 1400 و آینده پیش رو اگر ویروس جهش یافته گسترش پیدا ‌کند قطعا بر قیمت نفت با توجه به کاهش تقاضای فصلی نفت و گرم شدن هوا تاثیر منفی می گذارد اما کنترل ویروس و مقابله با آن از راه کشف و در دسترس دادن واکسن برای استفاده عموم مردم جهان که منجر به افزایش سفرها و تعاملات و تولید بیشتر می شود می تواند در افزایش و تثبیت قیمت نفت نقش بسیار موثری داشته باشد.

 

به هر حال نفس ساخت واکسن موضوع مهمی است که خوش بینی های ایجاد شده در این حوزه منجر به افزایش تقاضای خرید و قیمت نفت شده است، بنابراین مقابله و ریشه کن شدن بیماری کووید 19 عامل مهمی در افزایش قیمت نفت و رشد اقتصاد جهانی به شمار می رود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده